Schermtijd en -kwaliteit voor jonge kinderen: Waar kan je als ouder op letten? Hoe ga je met het (digitale) mediagebruik van je kind om? Een vraag die menig ouder met de handen in het haar doet zitten en regelmatig binnen het gezin voor discussies zorgt. Waar moet je als ouders van jonge kinderen nu eigenlijk op letten? Hoe zet je schermtijd op een leuke én leerzame manier in? Elise Swart • November 10, 2022
Uithuisplaatsingsbeslissingen onder de loep Er is veel kritiek op het functioneren van ons jeugdzorgstelsel. Het oplossen van de problemen is een urgente en ingewikkelde opgave voor het kabinet. Er moet niet alleen op korte termijn worden ingegrepen, maar ook flink geïnvesteerd worden in gedegen wetenschappelijk onderzoek. Whitney de Haan and Sabine van der Asdonk • October 13, 2022
Miskluun Jongeren lezen steeds minder. De gevolgen daarvan zorgen voor persoonlijke problemen en zijn een kostenpost voor de maatschappij. In een poging het tij te keren worden er talloze leesbevorderingscampagnes georganiseerd. In de media is ook steeds meer aandacht voor het probleem van de ontlezing. Marga Sikkema - de Jong • September 23, 2022
Nieuwe nieuwkomers in het onderwijs: en nu? Met de oorlog in Oekraïne is er een nieuwe vluchtelingenstroom op gang gekomen. Hierbij zitten ook kinderen die recht hebben op onderwijs. Waar moet je op letten als je een vluchtelingenkind in de klas hebt? Hoe kom je erachter welke (onderwijs)behoeften ze hebben en hoe kun je hieraan voldoen? Jochanan Veerbeek and Marian Vriend • July 07, 2022
Praten over het verlies van een ouder Naast aandacht voor rouw rondom dagen als Moederdag en Vaderdag, lijkt er meer aandacht te zijn voor rouw in het algemeen. Er lijkt behoefte te zijn aan het delen van verhalen en ervaringen. Bepaalde thema's komen hierbij naar voren. Hoe kunnen we het gesprek aangaan over het verlies van een ouder? Carline van Heijningen • June 17, 2022
Leerkrachten ondersteunen zichzelf en elkaar bij probleemgedrag in de klas Gedrag van leerlingen is niet altijd makkelijk te begrijpen. Leerlingen zijn niet uitgerust met een schermpje waarop je af kan lezen wat ze denken, hoe ze zich voelen of waarom ze iets doen. Hoe kunnen leerkrachten zichzelf en elkaar hierin ondersteunen? Hinke Endedijk • May 19, 2022
Trauma bij kinderen: de rol van de pedagoog Kinderen en jongeren kunnen we niet altijd behoeden voor ingrijpende gebeurtenissen. Dit maakt het werk dat pedagogen doen extra belangrijk: of je nu als hulpverlener werkt, als onderzoeker aan de slag gaat of binnen een andere context iets kunt betekenen voor een kind met een trauma. Carlijn Bergwerff • April 14, 2022
Autisme in Marokko In Marokko onderzochten we welke barrières ouders van autistische kinderen tegenkomen en of er verschillen zijn in zorgbehoeften van ouders uit grote steden en uit landelijke gebieden. Met de resultaten kunnen we centra gelegen in een landelijk gebieden, nog beter informeren over de benodigde zorg. Maretha de Jonge • April 08, 2022
Tijdloos autisme? Wie waren eigenlijk die eerste individuen die als ‘autistisch’ gediagnosticeerd werden? En wie de wetenschappers die, zonder een diagnostische procedure, in staat waren voor het eerst individuen met autisme te identificeren? Annemieke van Drenth • March 31, 2022